Translate

torsdag 18 december 2008

Nya besparingar inom äldrevården

Nu är det dags för besparingar igen. 25 tjänster på äldreboenden i Sollefteå kommun hotas att dras in. Och givetvis är det personalen i vården som hotas i första hand.

Det är märkligt att det aldrig blir tal om att chef- och mellanchefstjänster behöver dras in. Fem nya chefer tillsattes för några år sedan inom Vård- och äldromsorgen i Sollefteå kommun. Vad dessa chefer har bidragit till för att förbättra kommunens äldrevård vet ingen. Dessa chefer är högst osynliga i verksamheten och de har bara kostat skattebetalarna en massa pengar. Och inte drabbas cheferna av besparingar heller. Besparingarna gäller alltid de mest viktiga och mest underbetalda i vården - personalen. På den nivån anses det viktigt att spara pengar!

Kommunals ordförande säger "att vi har önskat att man skulle se över hela organisationen från högsta nivå på förvaltningen och ner till golvet för att se var det går att spara".

Till detta ställer sig givetvis förvaltningschefen, Hans Fälldin, före detta militär, helt kallsinnig: "målet är att minska personaltätheten och därmed kostnaderna för de särskilda boenden."

Jo, jo.. Hans Fälldin bör först och främst sopa rent framför sin egen dörr, innan han ger sig på dem som utför det verkliga arbetet; nämligen personalen i äldreomsorgen.


Uppdatering: Läsarkommentarer i TÅ.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så där är det. De som ska göra jobbet blir färre och färre och kvalitén blir lidande. Folk går på knäna, ska göra samma jobb som tidigare men med färre händer, hur gör man då?
Ja du har rätt jag är arbetsterapeut, hur kunde du gissa det? Jag jobbar inom habiliteringen med rörelsehindrade barn i åldrarna sex till tretton. Det är det roligaste jobb man kan ha men frustrerande när man känner att man inte räcker till. Vi känner också av besparingar. Får fler och fler arbetsuppgifter men ingen förstärkning. Jobbet blir allt mer urvattnat och allt för mycket tid går till administration. Dokumentation i all ära och visst är kvalitetssäkring bra men med måtta. Snart hinner vi inte utföra något jobb att kvalitetssäkra. Det blir lätt absurt. Men förhoppingsvis vänder det.

Anonym sa...

Kersti!
Hm..det var inte såå svårt att räkna ut att du kunde vara arbetsterapeut när man såg din komihåg lista! :) Själv är jag sjuksköterska så det låg ganska nära mitt arbetsområde.

Ja, jag blir så frustrerad och arg på dessa orättvisa indragningar. Det är alltid personalen som det ska sparas på när det fattas pengar. Vi har massor av småchefer - högre chefer också - som man kunde ta bort. Men icke sa Nicke.

Jag är mycket orolig för framtiden när det gäller äldrevården. Det kommer att bli svåra problem i framtiden, är jag rädd.

Elisabet. sa...

Och det är så fullkomligt tokigt alltsammans. När jag hälsade på hos mamma kom gruppboendet chef upp och hälsade på.
Hon är säkerligen en bra kvinna ., knappt 30 år .., och jag frågade vad hon hade för utbildning?
Jo, hon hade ju läst på univ. nån slags arbetsledargrejs.
"Ja, men du måste väl ha arbetat inom äldrevården ...?" frågade jag.
Nä, det var inte alls nödvändigt, sa hon.

"Vet du att det tycker jag att det är, jag tycker att det är ett absolut krav att chefer som ska bestämma över dom som jobbar med äldre och dementa, att dom cheferna verkligen vet vad dom sysslar med och hur det fungerar på riktigt!"


Jag fick en chock.
Aldrig i mitt liv kunde jag drömma om att det kunde vara så galet!

Och jag håller med i precis allt det du skriver här ovanför.

Christina sa...

Jag med. Jag blir bara så less.

Anonym sa...

Elisabet! Ja, man tycker ju att en chef borde åtminstone ha l i t e kunskaper om äldreboenden och gamla människors behov innan de blir chef, men så är det inte idag. Det finns så många totalt okunniga chefer och tjänstemän inom äldreomsorgen idag, så det är inte sant.

Christina! Jag med!! Och förbannad..