Translate

lördag 29 november 2008

Doktorerna Doctare och Dahlqvist

Jag ser fram emot att få lyssna till ett par mycket duktiga och framgångsrika kvinnliga läkare framöver. Jag har läst en del av deras författarskap och artiklar och jag vill jag gärna höra mera om vad de har att säga. Det ska bli såå intressant!

Först i tur är Christina Doctare som på måndag har en föreläsning i Sollefteå om "Vägen till hälsa". Christina Doctare är en intressant person som haft och har många intressanta och viktiga uppdrag i sitt yrkesliv som läkare. Hon har bland annat arbetat med människor som har drabbats av hjärnstress av olika skäl. Både i Sverige och med människor på Balkan. På hennes hemsida saxar jag följande:

"Christina Doctare arbetade i kriget på Balkan och var en av de första som rapporterade om de systematiska våldtäkterna i Bosnien. Vidare har hon arbetat i krigstribunalen och är sedan 1995 Sveriges representant i Europarådets kommitté mot tortyr. I dag samarbetar hon med olika framstående forskare kring hjärnstress."

Christina Doctare har även skrivit en bok om Ayur Veda - en 5000-årig indisk läkekonst som botade henne från kronisk astma. Hon vill bygga broar mellan den västerländska medicinen och den alternativa läkekonsten.


Om några veckor ska jag vara med i ett seminarium där läkaren Annika Dahlqvist är huvudtalare. Annika har blivit föremål för ett stort intresse den senaste tiden eftersom hon ifrågasätter de gängse kostråd som råder idag. Annika Dahlqvist förordar en helt ny diet som kallas LCHF (low carb-high fat) dvs låga kolhydratmängder och mera fett i maten. Hon säger att: "det mättade animaliska fettet, och kolesterolet, är inte farligt för oss. Vi kan radikalt minska på de blodsockerhöjande, sjukdomsframkallande och fetmabildande kolhydraterna (stärkelse och socker), och ersätta deras energi med naturligt fett Denna kolhydratsnåla diet är också perfekt för typ-2 diabetiker."

Annika Dahlqvist har fått hela kostetablissemanget med professorerna Claude Marcus och Rössner i spetsen att gå i taket. Även Livsmedelsverket ställer sig skeptisk till hennes nya rön. Men Annika arbetar oförtrutet vidare och hon själv är ett levande bevis att LCHF är effektiv, eftersom hon raskt gick ner ett tjugotal kg på sin diet och blev dessutom helt frisk från ledbesvär och magproblem. Många, många överviktiga och diabetiker har blivit hjälpta av hennes kostråd. Det kan man läsa bland annat om i hennes blogg.

Hon har skrivit några böcker i detta ämne, åker runt och föreläser och medverkar ofta i debattprogram på TV. Annika har också en blogg som blivit mycket uppmärksammad där hon i mån av tid svarar på läsarnas frågor.

Annika har många intressanta synpunkter på fördelarna med LCHF, och media ger henne mycket uppmärksamhet. Jag tror att det ligger väldigt mycket vad Annika säger, och det ska bli mycket intressant att höra henne och lära mig mera om vad LCHF innebär.

2 kommentarer:

Inkan© sa...

Så spännande - just Doctare (som jag hört en hel del på både radio & TV) verkar spännande och engagerad. Hon är stark och vågar gå nya vägar - det gillar jag.

Och detta med vår kost.... det är hela tiden nya bud av läkare och forskare. VEM SKA MAN LITA PÅ?
Och alla har sina budskap om hälsan och ett bra liv - skriver böcker, håller föredrag...
De är vår tids "föredragshållare" -utan skoptikonbilder - men ofta med datateknik som stöd och en bunt böcker till försäljning.

Idag ska jag äta kyckling med äpplen, plommon och tomater samt vitlök i en salig röra. Jag tror det är nyttigt...men är absolut inte säker längre ;)

Anonym sa...

Ja, du Inkan, det ligger nog mycket i vad du säger om att det kommer hela tiden nya koströn.. Det som är snat ena dagen är helt fel den andra. Fast jag tror iofs att den kolesterolrika mat som vi i västvärlden matats med de sista 50-60 åren har varit förödande för männiksor hälsa. Aldrig någonsin är folk så feta som idag. Välfärdssjukdomarna (diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar, allergier ja t.o.m demenssjukdomarna) har ökat katastrofalt i hela västvärlden. En av orsakerna måste vara fel kost... Tror jag!

En fin advent Inkan! Och jag kommer att ta lite glögg och pepparkaka i morgon! Med eller utan kolhydrater..:)Skål!