Translate

måndag 2 juni 2008

Auschwitz och Birkenau

Framför den ökända porten till Auschwitz med den cyniska devisen "Arbeit macht frei".



Följande bilder av mig är från Birkenau. Birkenau intill Auschwitz var det största lägret för Hitlers "dödsmaskin". De flesta judar gasades ihjäl vid framkomsten - bilden nedan är det plats där judarna sorterades - höger eller vänster"- efter framkomsten. Det vill säga: leva eller dö...




Från en av barackerna i Birkenau, där människor packades ihop.

En av minnesstenarna i Birkenau. "Må denna plats för alltid vara ett skri av förtvivlan och en uppmaning till mänskligheten. Här mördade nazisterna omkring en och en halv miljon män, kvinnor och barn. De flesta var judar från olika länder i Europa."

Polen var centrum för nazisternas fruktansvärda planer på att utrota alla världens judar. Det blev en skakande upplevelse när jag nyligen fick tillfälle att besöka två av de mest effektiva kuggarna i deras mordmaskin: Auschwitz och Birkenau. Lägren ligger några mil väster om Krakow.

Alla besökare gick tysta genom husen. Det kändes så oerhört hemskt att se alla samlingar av människohår, skor, resväskor och andra personliga tillhörigheter som sparats. (Man fick inte fotografera inne i husen.) Det fanns massor av fotografier uppsatta på människor som dött i lägret.

En skakande film visades på den turistbuss jag åkte med till Auschwitz och Birkenau. Den hade filmats av en rysk fotograf som var med när Auschwitz befriades 1945, och med den filmen i minnet blev inte vandringen runt i lägren mindre lättsam. Jag har under min tid i Israel träffat människor som varit fångar i Auschwitz. Jag har sett deras tatueringar på armen och hört deras berättelser; det lilla de orkade och ville berätta... Jag tänkte på dem, och på alla fasansfulla illdåd som utförts här och alla de liv och möjligheter som gick förlorade i dessa läger. Jag grät. Det är ofattbart att detta har hänt under vår tid.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag hittar inga ord Smulan. Det här är bara för mycket!

Anonym sa...

Thord!
Jag lovar.. nu blir det inga fler inlägg om Krakow :)

Jag kan berätta att jag tog en promenad till Långnäset idag för att titta på våra gemmensamma fiskgjusar. Mycket riktigt - honan ligger på ägg, och hannen flög cirklade runt boet. Jag tror att hannen blev lite orolig när han såg oss - hunden och jag.

Hur länge ligger honan och ruvar?
Allt gott, Thord!