Translate

lördag 22 mars 2008

Dagens bild

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och snart är våren här :-D

Vill bara säga att jag gillar den här bilden på den gamla pjäxan helskarpt. Använder du/ni den eller är den bara till prydnad? Väldigt vacker i alla fall mot det gamla träet i trappen.

Hej från Evy

Anonym sa...

Hej Evy!

Tack snälla du! Jag såg den här gamla skidskon på en bro i en gammal, halvt raserad sommarstuga vid Skäljsjön i lördags när vi gjorde en skidtur dit. Jag gillade skon och därför blev det ett foto!

På en holme vid Sköljsjön såg vi också ett ännu större fiskgjusbo är på Storsjön. Mäktigt!

Vi åkte vidare mot Backsjön i Resele och där träffade vi en släkting till mig (!) som jag inte träffat tidigare. Världen är liten ibland....

Allt gott! Smulan

Anonym sa...

Hej Smulan!

Ja, det är en gammal känga det med både spännrem och ett snöre som ser förbluffande fräscht ut.
Det finns en påtagligt kvardröjande stämning och skönhet i det gamla.

Jag minns den avlånga Skäljsjön som mycket attraktiv smyckad med gröna små tallbevuxna (men så kul, ett gjusbo till!) öar och med omgivningar fortfarande härbärgerande en aningens aning av gammal tid, vildmark - en liten kvardröjande pust av detta, en frisk stämning att skida in i. Hur tragiskt borta är inte detta överallt!
Bara tre stugor vad jag minns.
Brukade alltid ta en kopp te och en smörgås i det sköna solgassets april nederst på den långa trappa som leder upp till sommarstugan "Solgården". Förnämt sällskap av en nästan "tam" lavskrika vid ett tillfälle.

Ibland skidade jag på via Backsjön (stor Bäverhydda där!), upp på Norrtannflovägen och vidare till Mo-Långsjön och vidare upp på Björnberget. Ibland nattetid med bara månen, stjärnorna och ugglorna som sällskap. Vid några få tillfällen förunnades jag lyssna till slagugglans kraftiga, vittljudande röst i natten - oförglömligt!

I Rödstabodarna straxt norr om Torningssjö blev det ibland några koppar kaffe på fritidsköket. Tror jag minns en gammal järnspis men i dåligt skick.
Du har varit dit förstår jag?
Såg ofta renar på Skäljsjön vilket gav en känsla av "långt uppe i Lappland".
Renar ute på snövit is är en mycket vacker syn! Det knäpper så lustigt från deras klövar när de rör sig nära. En gång mötte jag en vacker flock på över 100 djur som skyndade förbi på inte mer än femtio meters avstånd.

Ser du några renar eller spår när du är ute?
Ja... det här är ju bara minnen nu förstås, men fina för mig.
Ursäkta för all plats jag ockuperar på din blogg!
Ser mycket fram mot kanske en gjuserapport framöver!
Hälsningar från thord.

Anonym sa...

Thord! Vad glad jag blir för dina berättelser! De är helt underbara. Tänk, vilka utflykter du har gjort i vår trakt! Kände du Paul Lundin? Han skulle ha älskat att följa med dig; hans berättelser om sina utfärder är så lika.

Det var länge sedan jag var till Rödstabodarna nu. Sista gången var nog med Pául, tror jag. Dags för ett nybesök! :)

Visst var det en stor hop renar på Skäljsjön, Thord! Jag tog to.m. foton av dem. (Ska jag lägga ut ett på bloggen?) Samerna har varit här en tid och samlat ihop sina renar, men tydligen inte hittat alla...

Sommarstugan med den långa trappan är nedrivet. Tråkigt; jag minns hur fint den var beläget på den lilla ön.

Ett varmt TACK för att du berättar Thord!

Allt gott! Anita