Translate

lördag 18 augusti 2007

Vem sjukskriver patienten år 2010?

Följande insändare finns i dagens TÅ, och jag håller med varje ord som Per-Ove Jönsson skriver i sitt inlägg. Jag känner - som många andra - en stor oro över Socialstyrelsens senaste utspel, när det gäller de restriktioner och direktiv de gett till sjukskrivande läkare. De som drabbas av restriktionerna är de som är sjukast och de som allra minst kan eller orkar försvara sig. Jag som trodde att Socialstyrelsen var en instans till stöd för sjuka och handikappade? I det här fallet ser det ut som Socialstyrelsen helt och hållet går de politiska tjänstemännens ärenden. Det är rent ut sagt skamligt, tycker jag.


"Är det en doktor som ser varje patient som en individ och en unik människa och kan ställa diagnos, ordinera medicin samt sjukskriva och komma med råd gällande rehabilitering utifrån den patientens sjukdomsbild? ELLER Är det en administrativ tjänsteman som med hjälp av en dator och en medicinsk databas kan mata in uppgifter om patientens sjukdomsbild och därefter få ut alla ovanstående fakta som är relevanta med ett sjukintyg eller avslag på ett sjukintyg?

Jaa, frågan är inte främmande efter de senaste dagarnas uppgifter om att Försäkringskassan och Socialstyrelsen med flera förbereder en standardisering av sjukskrivandet. Med hjälp av diverse uppgifter och statistik ska man nu kunna printa ut hur länge du ska vara sjukskriven eller absolut inte vara sjukskriven!

Men om jag tillfrisknar snabbt och känner mig bättre, då behöver jag väl inte vara sjukskriven längre? Om det blir komplikationer eller en långvarig rehabilitering förlorar jag då rätten till sjukpenning för att jag har varit sjukskriven för lång tid?

Ofta kan man få fram statistik och dra slutsatser utifrån resultat men om man anser att varje människa är unik och den personens sjukdomsbild ska följas upp individuellt då är ovanstående dribblande med statistik ohållbart.

En annan rubrik som har förekommit i dagarna är: -
Vi måste få ner sjukskrivningstalen.

Den som tror att man kan pressa sjuka människor och på det sättet få ner sjukskrivningstalen är ute på farligt vatten. Ingen människa blir friskare genom att pressas hårdare såvida man inte tror att större delen av de sjukskrivna bluffar och bara vill vara sjukskrivna.

Neej, prioritera rehabiliteringsåtgärderna ännu mera och kom i stället tillrätta med varför många av våra medmänniskor i dag drabbas av depressioner och övriga sjukdomstillstånd. Satsa ännu mera på förebyggande och friskvårdande insatser. Vi måste må bättre!

Det är rötterna på problematiken som vi måste komma åt och inte pressa de som redan är sjuka då får vi bara snygga siffror i statistiken på kort sikt medan vi får en tickande bomb med ännu större problematik i framtiden. (min kursivering)

Per-Ove Jönsson "



Även denna insändare i dagens TÅ har ett berättigande: Vems ärenden går Försäkringskassans läkare?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Tackar för raderna i min gästbok. Det värmde att veta att du kikade in.

Ha det gott.

Tuija, Matias mamma