Translate

lördag 9 juni 2007

Sommar

25 grader varmt. Eftermiddag.
En cykeltur på torr grusväg. Ett stopp vid "min" vik.
Vattnet är stilla, mycket stilla. I fjärran vita måsar som flyger sakta i horisonten.

Hjortronblommor vid bäcken. Redan!
En ekorrunge skuttar över vägen.
En bil kör om mig för fort - vägdammet yr. Shit!

Hemma väntar min man med maten. Middagen ute under parasollen. Stilla prat.
Sjön ligger stilla. Syrenen doftar.
Svalan ligger redan på äggen i vedboden.

Naturen gläds.

Jag gläds.
Sommaren är här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

+20 och klockan var över 23... Tog en kort promenad och såg sommarens första fladdermöss. Ett bevis så gott som något om att sommaren verkligen är här.
I förmiddags höll jag på att trampa på en liten sädesärla-unge som satt helt kamoflerad på grusgången. "Akta dig för katten" sa jag till den och vips var den borta.
God natt säger Evy

Anonym sa...

Vilken underbar prosa!
Som en tavla.

Kram,
Inkan

Anonym sa...

Tack Inkan! Det var inte ämat som poesi - det kan jag inte :) - mest som ett sätt att skriva kort. Ibland tycker jag det blir så mycket ord, onödiga ord....

Åter en underbar dag! Kram

Evas blogg sa...

Vacker text. Kändes så inlevelsefull. Och bilden är så fin. Har ni sandstrand?

Anonym sa...

Evy!
Idag har vi 10 grader bara... vädret växlar fort.
Har du resfeber...? :)

Tack Eva! Som sagt; texten skrevs mest för att jag hade ordtorka....

Sjön med sandstrand ligger 50-75 meter från vårt hus. Varma dagar är det ljuvligt att springa ner och ta ett dopp. Jag älskar att simma.

Anonym sa...

Detta är mycket fin prosa Smulan!
Poetisk pros - och du har lyckats att ge en bild, en berättelse som har ett innehåll, samtidigt som du formulerar dig otroligt poetiskt.

Jag är helt tagen av denna text!

Toppen.
kram i natten
från en uggla....