Translate

söndag 22 oktober 2006

En skadad - eller berusad? - sidensvans

Oj, vad gör man med en skadad fågel? Jag hoppade högt nyss när det small till på köksfönstret. När jag tittar ut så ligger en fågel och kippar efter andan i snöblasket utanför bron. Fågeln lever och ser inte ut att vara synligt skadad, jag känner att hjärtat tickar och den tittar dimmigt på mig. Jag har just lagt fågeln mjukt på en kudde under tak och hoppas att den ska kvickna till snart.

Hoppas det!

P.S. Ett par timmar senare. Sidensvansen kvicknade till och flög iväg!

Var sidensvansen berusad? (Tack Peter för länken!)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vacker! Du gjorde helt rätt. Hade det däremot varit vinter och många minus är det bästa att stoppa fågeln i en skokartong och ta in den i huset en timme. De brukar kvickna till och kunna flyga sin kos. Får de ligga kvar på marken och hämta sig är risken stor att de fryser ihjäl innan de kommer iväg.

Åh vilka härliga återblickar du har här!

Anita sa...

Tack mumrik! Jag har just kollat i min fågelbok och ser att det är en sidensvans. Vi har massor av fåglar just nu på vårt rönnbärsrika träd utanför vårt hus, så jag förstår att det är en av dem som varit där. Sidensvansen ligger fortfarande och tittar - och jag har honom under kontroll.

Anonym sa...

Smulan, jag har tagit hand om rätt många fåglar under mina år här och det bästa du kan gÖra fÖr fågeln är just det du gÖr. Den borde ligga i en liten låda av något slag så att du kan lägga ett litet nät eller liknande Över den. Om du har den inomhus så vill du ju inte att den plÖtsligt lyfter på vingarna, fÖr då måste den infångas igen. :)

Berätta hur det går!

Lillan

Anita sa...

Lillan! Sidensvansen har just flugit iväg! Jag hade lagt honom ute på förstukvisten under tak, och när jag nyss gick ut och skulle titta till honm, så flaxade han iväg till ett träd i närheten.
Skööönt!

Karin W. sa...

En festprisse troligtvis.Sidensvansen behövde nog nyktra till. Den hade säkert smaskat i sig rönnbär, som jäst i magen och då bildas det etanol. En fågel kan bli så berusad att den smäller av och trillar ner från trädet.

Anita sa...

Karin! Jag tänkte på samma sak! Jag har hört talas om rönnbärsjäsningen....:)

Och rönnbärsträdet är överlusat av fåglar just nu! Hur ska det här gå....

Anonym sa...

Instämmer med föregående talare - sidensvansen verkar att ha varit på lyran, vilket inte är så ovanligt! Det är inte bara rönnbär de kan bli fulla av, utan även av jäst frukt och oxelbär.

En veterinär i Sala ger rådet att man skall lägga fågeln i ett mörkt rum, där den får vila lugnt. Efter omkring sex timmar brukar de vara återställda och klara att släppas ut igen, berättar han.

http://sr.se/vastmanland/nyheter/artikel.asp?artikel=490546

Karin W. sa...

Du får ordna en tillfällig tillnyktringsenhet i Omsjö. Smulan:)
Annars lär väl en del av "fyllkajorna" bli uppätna av rovdjur. De kommer att partaja så länge bären räcker.

Anita sa...

Tack Peter för länken!
Ja, ett tillnyktringsrum kanske kommer att behövas...:))

Anonym sa...

Tack för hemsidetipset! Ska ge mig i kast med det.
Va skönt att fågeln klarade sig, bra jobbat!