Translate

tisdag 29 augusti 2006

Tankar....

Mobodarna. Foto: eget

”Människan ser med vemod och saknad tillbaka på en förlorad värld, där bondgårdarna inte stod tomma med öde loft, där det ännu fanns en oskövlad skog. Något fanns där som vi glömt bort- en närhet mellan människor, en glädje över mycket små ting och händelser. Hur skön är inte denna kontakt med livets gåtfulla oändlighet och glädjen att en liten stund få känna sig som en liten del av en större och odelbar helhet, känna att mötet sker i mig, genom mina sinnen och i min själ.”

Ralph Lundsten

6 kommentarer:

Karin W. sa...

Mobodarna? Finns de i Junsele eller Resele, Smulan?

Anita sa...

Karin! Mobodarna ligger i Resele; i Oringsjö naturreservat. Oringsjön och Mobodarna ligger ganska nära (2-3 km) Fängsjö på vägen till Stugusjön. (Fängsjö ligger dock i Ådalsliden)
Mobodarna användes som fäbodvall av bönder från Mo i Resele, men verksamheten lades ner där i början av 40-talet. I slutet av 80-talet restaurerades Mobodarna och det har blivit ett omtyckt utflyktsmål för både vandrare och scooteråkare. Ägs och ansvaras av Resele hembygdsförening.
Hälsningar Anita

Anita sa...

Ja Inkan, även ett par av mina mostrar hann vara "fäbodstintor" på denna fäbodvall.
Jag brukar försöka göra en årlig utflykt dit varje sommar - än har jag inte hunnit i år, men jag hoppas det blir i september.
Just hemkommen från en annan "utflykt" ikväll kan jag bara konstatera att det är höst ute! Det är mörkt, regnigt och småkyligt. Konstigt; var tog sommaren vägen?

Anonym sa...

Hej
Undrar bara om detta "Mobodarna" är det ställe som ligger mellan Fängsjön och Härnön? I så fall var det här mormor och morfar träffades en gång för länge sedan, dvs i slutet av 1920-talet
Hälsningar från Evy

Anita sa...

Hej Evy! Kul att höra av dig! Visst är det samma Mobodar! Jag tänker gå dit endera dagen - om vädret håller i sig - och då ska jag ta en del foton och lägga ut på blogen.
Ha det så gott! Kram, Smulan

Anita sa...

Jag får rätta mig lite när det gäller vem som har ansvaret för Mobodarna. Jag har fått veta att det är inte Resele hembygdsförening som ansvarar för Mobodarna. Det är trots det mycket fint och välordnat där.