Translate

onsdag 5 april 2006

Konstnären Hugo Zuhr 1885-1971

Fjällsjöälven vid Åsmon 1952. Olja.

Den vackra naturen med Nämforsen i Näsåker och flera andra forsar i närområdet, innan kraftsverksepoken förstörde forsarna på 1940- och 50 talet, har inspirerat många konstnärer genom åren att bosätta sig i bygden. En konstnär som var okänd för mig tills för ett par år sedan är Hugo Zuhr.

Hugo Zuhr (1895-1971) bodde ett tiotal år på 1940-50-talet i Åsmon utanför Näsåker och delade motivkrets med Pelle Molin och Edvard Bechteler. Jag fick tillfälle att köpa en litografi av Hugo Zuhr för en tid sedan och fick samtidigt en bok av en god vän; en bok om Hugo Zuhrs liv skriven av Hugo Zuhrs hustru Ingrid. Det blev ett intressant möte med en konstnär som i sin konst speglade naturen utifrån sina egna stämningar och känslor. Naturen blev en metafor för Hugo Zuhrs konstnärssjäl. Naturen runt Ångermanälven och Fjällsjöälven blev än en gång dragningskraft och ett arbetsfält jämbördigt med Provence och Österlen.

Hugo Zuhr var en säregen person och det var en speciell och känslig människa som kom mig till mötes i boken. Hugo Zuhrs naturmålningar är ofta ostrukturerade och ej alltid naturtrogna - det syns ofta vara hans omedvetna landskap som exponeras. Han bosatte sig sedermera på Österlen i Skåne där landskapsmålningar fortsatte vara hans signum. Men han målade och tecknade även andra motiv med samma robusta och stilistiska förmåga.

Hugo Zuhr ingick bland den grupp av konstnärer som samlades på Österåsens sanatorium tillsammans med konstkännaren och överläkaren Helge Dahlstedt och hans fru. Det finns en tavla på Österåsen målad av Hugo Zuhr som ingår i den stora konstsamling som Österåsen äger.


Hugo Zuhrs stuga i Åsmon


Margareta Klingberg har i en essä ute på nätet - "I spåren efter Hugo Zuhr" - sammanfattat Hugo Zuhrs liv i Näsåker.

Hon skriver: "Zuhr med familj bosätter sig strategiskt mellan fyra oreglerade forsar; Kilforsen, Kattdalsforsen, Åkvisslan, Nämforsen. Han delar motivkrets med Pelle Molin som var där ett halvsekel tidigare. I tio år återkommer Zuhr till motiven kring Åsmon innan förödelsen sätter in. Vårvintern 1952 målar han febrilt - väl medveten om det förestående stora kraftverksbygget med en tunnel som kommer att ta två mil av Fjällsjöälven och tre av de forsar han målat allra mest."

Margareta Klingberg skriver vidare: "När Zuhr anlände till Åsmon 1940 var det en nationellt och internationellt etablerad målare som kom till byn. Efter krigsutbrottet uppsöker han andra landskap än franska, katalanska och grekiska. Han gifter sig med Ingrid Rydbeck i Ramsele gamla kyrka 1941 och hyr därefter övervåningen i en skola nära Kilforsen. Hans hustru och levnadstecknare, senare redaktör för konsttidskriften Paletten i många år, beskriver hur han "upptäcker Fjällsjöälven" och "en älvdalskultur som idag inte längre finns". Kilforsen strax före utbyggnaden blir ett av hans motiv. "En av dessa vidunderligt vackra strida forsar som nu inte finns mer. Forsen såg ut som ett väldigt vitt skum, brant, koncentrerad (....) men så praktisk att bygga ut" skriver Rydbeck-Zuhr i biografin över maken. Innan paret 1945 bestämmer sig för att bygga en stuga i Åsmon förhör de sig noga om Vattenfalls planer för Fjällsjöälven. Via platschefen i Forsmo får de veta att inga omedelbara utbyggnadsplaner finns. Zuhr med familj bosätter sig strategiskt mellan fyra oreglerade forsar; Kilforsen, Kattdalsforsen, Åkvisslan, Nämforsen. I tio år återkommer Zuhr till motiven kring Åsmon innan förödelsen sätter in. Vårvintern 1952 målar han febrilt - väl medveten om det förestående stora kraftverksbygget med en tunnel som kommer att ta två mil av Fjällsjöälven och tre av de forsar han målat allra mest."

Jag måste söka rätt på Hugo Zuhrs stuga i Åsmon i sommar - den är lite kulturhistoria i miniatyr.


Uppdatering 2015.

För en tid sedan fick jag äntligen tillfälle att besöka stugan i Åsmon, strax ovanför fd Kattdalsforsen, som konstnären Hugo Zuhr (1885-1971) byggde och delvis bodde i under några år mellan 1945 -1955. När forsarna förstördes försvann också hans intresse för att vistas i trakten. Men stugan står kvar, dock tycks den något förfallen. Det var intressant att se det gamla huset på nipkanten av Fjällsjöälven. Jag kan förstå valet av plats. Det är en fin utsikt över älven, även om det säkert är mer igenvuxet där nu än det var på Zuhrs tid. 

I boken, skriven av Hugo Zuhrs hustru Ingrid, skriver hon att paret köpte tomten av Nils Petter Olsson, Åsmon. Hon skriver också att de fick god hjälp av "en lokal alltiallo bysnickare" att bygga huset. Huset var ett gammalt härbre som hade tillhört en annan målare som vistats i Näsåker, Kalle Hedberg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så spännande med en helt ny konstnär som levt i dina trakter. Jag läste essän - den väckte nyfikenhet och hans konst är ju vacker!
Det blir spännande att höra om när du hittar stugan och visar den på bloggen.
Undrar vem som bor där idag?

Anonym sa...

Inkan! Det finns en bild av Zuhrs stuga i Margareta Klingbergs essä. jag har förstått att den ligger på kanten av en nipa i skogen, och ägs idag av skogsägaren. Den är obebodd, men verkar vara i gott skick om man ser på Margaretas relativt nytagna bild.
Vi har ju Pelle Molins stuga också kvar - som du kanske vet...? :)

Anonym sa...

Jo jag såg stugan ... men du kommer att ta ett bättre kort -mera konstnärligt tror jag!

Så glöm ej din fina kamera när du ger dig ut på "skatt"-jakt;)

Jo jag vet att Pelle Molins stuga är kvar och den är väl också ett turistmål. Jag menar man kan besöka den och se hur han bodde?

Du lever i en kulturbygd Smulan!

Anonym sa...

Pelle Molins stuga är ett turistmål på somrarna - jag har själv varit guide där i många somrar. Jag ska skriva om PM-stugan så småningom.
Givetsvis ska jag ha kameran med i sommar när jag besöker Zuhr-stugan! :)

Lillan sa...

Hej Smulan!

Vad roligt att läsa om din upptäckt av Hugo Zuhr. Han var min pappa. Jag föddes 1946 och fick tyvärr bara vara i Åsmon en gång. Jag och min tvillingbror var för vilda och kunde hoppa i forsen, trodde man. Däremot var min storebror Mikael ofta där. Det skulle vara jätteroligt att se en bild på "stugan" som den kallades. jag letar också efter hans målningar från tiden i Norrland. Hoppas kunna åka dit själv och se hur det ser ut.

Anita sa...

Hej Lillan!
Vad trevligt att du skriver! Du hittar ett foto av stugan i Åsmon länken ovan (av M. Klingberg) Jag har tyvärr inte sett stugan ännu, men jag hoppas åka dit i sommar.

Hälsningar Smulan