söndag 18 oktober 2009

Lanthandel i Västanbäck 1926



Klicka gärna för större fotografi!

Ett nytt foto från mina svärföräldrars fotosamling.

På baksidan av fotot står: "Hjalmar Lundins affär Västanbäck 1926."

Olof Hjalmar Lundin (1887-1958) född i Rå, Ådals-liden startade en affärsrörelse och drev lanthandel i Västanbäck, Näsåker från 1918 och något årtionde framåt. Hjalmar med familj flyttade senare till Åsele.

Lanthandeln i Västanbäck fortsatte att drivas av olika ägare fram till mitten av 1960-talet, när affären upphörde. Idag tjänar huset som bostad och är delvis ombyggt.



Uppdatering feb. 2010.

En av dem som senare drev lanthandeln i Västanbäck hette Birger Andersson.
Den här annonsen är från 1931.

6 kommentarer:

Elisabet sa...

Tur att man inte behövde putsa dessa fönster ..., tänker hon som bara har ögon för dylika ...(ja, nästan i alla fall ..), hälsar Elisabet.

smulan sa...

Elisabet: Hade jag såna fönster, skulle jag gärna putsa dem! ;) Visst är de vackra?

Inkan sa...

Härlig bild från dåtid. Och vilken häftig lastbil - den modellen kanske man kan se på+ något museum idag.

När jag var barn fanns en liknande gammal lastbil på min farfars gård som alla vi ungar fick leka i och med. Oj så långa spännande "resor" vi gjorde med den - både till Afrika och till indianerna i Amerika. Men det var ofta kiv om vem som skulle få sitta vid ratten.

Inkan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
smulan sa...

Inkan: Håller med! Lasbilen är bara såå häftig!

Utanför den här lanthandeln stod vi barn i Västanbäck under hela vår skoltid och väntade på skolbussen. Senare åkte jag mjölkbilen (!) från samma plats under ett par års skoltid i Junsele.

smulan/Anita sa...

En son till Handlare Birger Andersson har skickat mig följande kommentar:
"Affären köptes i slutet på 1920-talet och såldes den 21 juni 1940 till Rickard Lundberg i Näsåker. Huset kallades "Hjalmars hem".

Ett varmt tack Lars B.!