fredag 20 februari 2009

Flygfotografier 1950-tal



Bild: Vårt hus (vitt) längst upp till vä. Byggnadsår 1959. De röda husen är borta idag. Enl. en källa bodde bl.a. Anna "Stor-Anna" Nordin i ett av av dessa röda hus.

Kommer ni ihåg de gamla flygbildstavlorna som hängde i var och vartannat hus på 1950- och 1960-talet? Så här kunde en gårdstavla se ut.

Nu ligger hela bildbeståndet - ca tiotusentals bilder - av Sveriges gårdsbilder ute på nätet, och har man tur kan man hitta den gård som man söker från den tiden. Kanske ditt föräldrahem eller din mors- eller fars föräldrars hus? Samtliga bilder på Sveriges gårdar finns inte med, men en stor andel av dem.

Jag hade turen att hitta många bilder från den by där vi bor. Det blev en spännande resa tillbaka i tiden. Min man och jag upptäckte gårdar och vägar som numera är försvunna i Omsjö, men vi hittade också många bilder av gårdar som fortfarande finns kvar i byn. Vi hittade till och med en bild på vårt hus! Vårt hus byggdes 1959 och man kan se på bilden att gården delvis fortfarande är en byggarbetsplats. Men man ser också hus i närheten av vårt hus som vi inte hade en aaning om att de har funnits eftersom de är rivna idag. Gårdsbilderna i Omsjö är troligtvis tagna runt 1959-60.

Man kan beställa en bild om man önskar. Tyvärr till ett ganska dyrt pris, tycker jag..

Gårdsbilderna är uppdelade efter landskap och därefter är det bara att klicka sig vidare till den ort och plats man är intresserad av. Berätta gärna om ni hittar "ert" hus, det skulle vara kul!

http://flygfotohistoria.mine.nu/

Lycka till!

11 kommentarer:

ab sa...

Tack för länken! Det var väldigt roligt att titta, även om jag just nu är alldeles kräkfärdig på gårdar... ;)

smulan sa...

Annika! Hittade du något intressant?

Christina sa...

Vilken jättespännande länk! Stort tack!

Inkan sa...

Jag minns att det fanns ett sådant foto på farfasgården... men tyvärr jag hittade inte något. Fast den kanske finns med på annat ställe, under oidentifierade.
Men det var en kul och annorlunda länk.

smulan sa...

Christina! Hoppas du hittar nåt där?

Inkan! Jag kollade lite på Jämtland också och hittade inte Hoverberg heller. Näsåker finns inte heller tyvärr men däremot flera orter i närheten.

Anonym sa...

Hej Smulan

Här på gården har vi åtminstone 3 flygbilder över gården men jag fann inte någon av dem på sidan du länkade oss till. förmodar att det är några privata företag som tagit dessa foton.
Tycker sidan var något svår att navigera i då benämningarna på platserna var väldigt luddiga. Men skam den som ger sig - kanske hittar jag nåt så småningom :D

Hej från Evy

smulan sa...

Evy! Ja, jag gissar också att många ortsbilder är "uppköpta" redan, tyvärr. Ingenting från Näsåker finns med heller trots att jag vet att många har flygbilder av gårdar där.
Men jag hade tur som hittade Omsjö, tycker jag!

Allt gott!

thord wiman sa...

Hej Smulan!

Att se moder jord lite ovanifrån är intressant, landskapens människoskapade boningar på fotografi som vart och ett härbärgerar en uppsjö av händelser, känslor, tankar som satta under decenniernas lupp säkert skulle frambringa ett antal mustiga och spännande bokvolymer.

Tittade på Uppland men sparsamt där och ingenting från roslagskusten.
Jag låter länken promenera vidare genom landet till förhoppningsvis mångas förtjusning. Du kastar ut ditt finmaskiga nät ibland i Bloggens hav och halar hem matnyttiga fångster till mättnad för många.

En god hälsning till dig där du bor intill den fina Karfsjön. Och också en hälning till kocken, din man som verkar vara en baddare vid spisen. Receptet förtecknat. Verkar lovande... Och hurra - inga buljongtärningar. De är ju läbbiga. Bara att skrida till verket då.
"Salta efter behag"
Hm.
Minns du Melkerssons abborrar på Saltkråkan?
Jag tror det blev en gryta kalops istället.

Läste innehållsförteckningen på Blå Bands "Festlig Västkustsoppa" med allt mer slokande mungipor och avtagande aptit. Lite av Dantes inferno infann sig snart. Från fest till något slags kaos-känsla. Det står en massa som jag inte förstår förstås men
emulgeringsmedel (E451).
Herregud. Det är 1.5% räkor i min Västkustsoppa.
Smakförstärkare, jästextrakt och mera extrakt, buljongarom? färgämne och mera extrakt.
Känns som den dödsdömdes sista måltid. Den han inte själv fick välja!
Det här är min sista Västkustsoppa!
Men det är väl lika illa i alla plastsoppor?

Fint att du engagerar dig i maten vi äter. Det är en debatt som kommer att ta ordentlig sats den närmaste tiden. Jag skulle inte vilja jobba på Livsmedelsverket för att uttrycka det milt. Här finns det lik i garderoberna så det räcker.

Något vårtecken ännu hos dig?

smulan sa...

Thord! Jag har förstått att Flygfotolänken saknar många orter, tyvärr. Jag inser att jag hade tur för egen del..

Jag tyckte det var så roligt att se de gamla gårdarna och inte minst de otaliga åkrarna med hässjor! På många kort syntes kossor och hästar. Riktig nostalgi.

Uj, uj vad mycket tillsatser och färgämnen det finns i livsmedel som man inte förstått tidigare! Inte minst i buljongtärningar. Jag känner en stor förtröstan att det kommer en förändring snart..

Ja, Kenneth gillar att laga mat. Gärna långkok o dyl. Till stor glädje för mig! :)

Nej Thord, några vårtecken syns inte ännu. Det har varit en tuff februari - det var länge sedan jag har upplevt en så hård vinter. Jag hoppas mars blir bättre. Men våren är lååångt borta!

Allt gott til dig! / Smulan

Hans Wiksten sa...

Hej!
Trevlig sida du har! Halkade in på den genom mitt intresse för gamla flygbilder.
Jag kan - för den som är intresserad - ordna en flygbildstavla på i stort sett vilken gård som helst över hela Sverige, från 50-talet och framåt.
Inga lågpristavlor. Men kvaliteten är högsta tänkbara, som blir till glädje sör generationer framåt!
Maila mig gärna så kollar jag vad som finns: wiksten.h@home.se

Anita sa...

Tack Hans för ditt tips!
Trevlig sommar! Anita