torsdag 17 januari 2008

Byforskning

Jag har varit i riksarkivet SVAR i Ramsele ett par dagar och gått igenom husförshörslängderna för finnbyn Hällås i Resele. Det var ett digert jobb att skriva ner alla invånare i denna lilla by. Det var otroligt många fler som har bott i den lilla byn Hällås än jag kunde tro! Men det är oerhört intressant och roligt arbete och man hittar mycket nytt och många pärlor som man inte kände till tidigare. Och att vistas i det vackra och trevliga SVAR-huset är ett sant nöje. Det är så otroligt fint där och de som arbetar där är väldigt trevliga och tillmötesgående. Därför känns det oroande att SVAR i Ramsele är hotat av ekonomiska skäl. Jag hoppas innerligt att detta fina riksarkiv ska få finnas kvar.

Jag känner en stor begränsning i mina kunskaper om vidare byforskning i till exempel domstols- och kartarkiv. Därför har jag anmält mig till en kurs i byforskning som går av stapeln den 26-28 mars. Det är Göran Stenmark som är ansvarig för den kursen. Jag hoppas att det blir så många deltagare att kursen blir av - jag passar därför på att göra reklam för kursen här. Välkommen! Dock max 20 personer...

5 kommentarer:

Karin sa...

Här har du nå't svårt att fundera över när du går kursen, Smulan: Finnbyn Hällås - Lappby, sameby eller finnby?

Finne kan vara ett gammalt ord för same. - same i samma betydelse som finne förekommer fortfarande i nordligaste delen av Norge.

De gamla "skridfinnarna" var väl egentligen samer. så ordet finne kan i Sverige (fram till 1700-talet åtminstone) ha använts även om samer.

Med tiden övergick alltså ordet same (lapp) och finne till den betydelse vi känner till.

Jag har också för mig att Fredrik Lindström någon gång sa i sitt program Svenska Dialektmysterier, "att om någon idag kunde tala med Gustav Vasa så vore det en österbottning".

Smulan sa...

Tack för din kommentar! Ja, Karin det tål att funderas på!

I lagfarten från 3 nov 1638 (som jag har)så står det Hindrik finne. (eller Hindrik Eskilsson finne; som han också kallas i några skrifter - troligen försvenskat som prästerna gjorde på den tiden) Jag har dock inga uppgifter på var finnen kom från.
A.Nyberg skriver i "Saga och sanning" att finnen och hans hustru drog från kusten in i landet för att söka sig ett boställe.
Carl Szabad skriver:
"Hällås är den äldsta fjällbyn i Resele, som först befolkades av finnar på 1630-talet"

Men...finnen kanske var en same? Det har ju funnits många samer i vårt område sedan urminnes tider. Jag ska ta med din fråga på kursen!

Hälsningar Anita

Anonym sa...

Hej Smulan

Läser, som jag sagt tidigare, med stort intresse allt du skriver. Nu sitter jag här och funderar över ditt "finne" och "skridfinnarna", och undrar om orden kanske inte avser finne som i finländare utan finne - finnare som i den som söker som samer vad jag förstått, alltid sysslat med. De söker efter mat till sina renar och har alltid varit nomader. Därav finnare i betydelsen sökare. Min morfars mor var ju samekvinna så det skulle vara roligt att veta om jag kan ha någon uns av sanning i min tankegång.

Hej från Evy

smulan sa...

Hej Evy!
Det du och Karin funderar över är nytt för mig - jag ska absolut fundera vidare med andra som kan det här bättre!

Allt gott!
Anita

Tillägg från mitt förra inlägg:
Den finne som A.Nyberg skrev om i "Saga och sanning" var Hällåsfinnen förstås.

Karin sa...

Språket är ju i allra högsta grad ett levande ting som hela tiden förändras.

De olika dialekter som pratades i olika delar av Sverige för länge sedan var ju enbart talspråk. Skriftspråket var något helt annat. Så vilken betydelse man då la i ordet "finne" är inte gott att veta.

Modern DNA-teknik har väl inte heller helt kunnat bevisa samernas ursprung annat än att de ur genetiskt ursprung är unika. Att samiskan är ett finsk ugriskt språk är väl alla överens om.

Bestämningen av ordet "finne" i det här fallet är alldeles för komplicerat för mig. Samisk, svensk och finsk kultur och befolkning har mötts och blandats under årtusenden.

Vem kan idag säkert definiera orden finne, svensk eller same? Det skulle verkligen vara intressant att veta 1600-talsprästernas definition av orden.