tisdag 27 mars 2007

Löksoppa a lá Paris

För eventuella Paris-resenärer i vår så rekommenderar jag gärna att läsa Kinnas blogg. Kinna tipsar och berättar om fina prylar, god mat och dryck som finns i denna underbara stad. Jag känner hur det vattnas i munnen av alla läckerheter hon skriver om. Vinet, ostarna, bakelserna. Den franska löksoppan - ååh, den är så god!

Det är roligt att inspireras och påminnas om den tid jag själv bodde i Paris en gång. Jag tror jag måste åka dit igen....
Bientôt - snart.

Bild från Kinnas blogg.



Uppdatering

Jag hann uppleva Paris hallar medan de ännu fanns kvar 1:a arrondissementet i Paris. Året var 1969. I 800 år hade marknaden pågått på samma plats i Paris. Napoleon III gav arkitekten Baltard uppdraget att uppföra hallarna, som alltsedan dess försåg parisarna med kött, fisk och grönsaker. Hallarna fanns kvar på samma plats som den hade gjort i 800 år. I början av 1970-talet flyttade hallarna till Rungis utanför Paris.

Jag minns så väl hur god den underbara löksoppan smakade i Paris hallar. Het, god och smakfull serverades den ur stora kittlar redan tidigt, tidigt på morgonen. Jag gör ibland min egen löksoppa men aldrig smakar den så god som den löksoppa som jag åt i Paris hallar!
Så här gör i alla fall jag min löksoppa:
Gratinerad löksoppa (4 port)

3-4 stora lökar
3 msk margarin
1 ½ liter god buljong (jag använder grönsaksbuljong)
1 tsk salt
1 lagerblad
timjan, vitpeppar
6 skivor rostat vitt bröd
1 ½-2 dl riven ost

Skala löken och skiva den fint. Låt den långsamt få fräsa i matfett tills den får gulbrun färg och blir mjuk. Häll på buljongen. Tillsätt kryddorna och låt soppan koka 15 minuter. Slå soppan i ugnssäkra portionsskålar. Skär det rostade brödet i tärningar. Strö dem över soppan och täck över med nyriven ost. Sätt in skålarna i 275 graders ugnsvärme och gratinera i ca 10 minuter eller tills ytan fått färg.

Ett gott vitt vin passar bra till!

Bon appétit!

10 kommentarer:

Kinna sa...

Tack för den schyssta rapporteringen från min blogg och jag uppskattar verkligen att du anger att du använt min bild. Då är det helt OK att låna. Otroligt roligt att kunna inspirera en van Parisresenär. Må gott!
Kinna

smulan sa...

Tack Kinna! Hälsa Paris från mig.
Smulan

Karin sa...

Själv letar jag just nu flygbiljetter (så billigt som möjligt) till Rom. Mat, människor och vardagligt liv i "din" stad, Smulan. Några veckor i juni.

smulan sa...

Åh, Karin, vad avundsjuk jag blir! Jag tror jag åker till Rom istället.....:), den vackraste staden jag vet!

londongirl sa...

Mmmm, nu blev jag sugen både på att resa och att göra löksoppa! Det var så länge sen jag gjorde det....löksoppa alltså. ;-)

smulan sa...

Londongirl!
Jag med! Jag lägger ut receptet genast...

Gerd sa...

Hej Anita!
Bertil och jag åt också den
härliga löksoppan i de gamla hallarna.(1950)
Glad Påsk
med många varma kramar
från
Gerd

smulan sa...

Vad trevligt Gerd, att du och Bertil också har ätit löksoppan och upplevt hallarna i Paris!
En riktigt skön påsk önskar jag er!
Kram!

Inkan sa...

Å tack - ett riktigt recept på något jag vet är mycket gott. Löksoppa.Med gratinerad ost över.
mmmmmmm

Jag måste testa och skapa soppa efter din beskrivning.

smulan sa...

Lycka till Inkan! :)
Och smaklig måltid!