Translate

tisdag 15 augusti 2006

Sommarglädje

Åter hemma efter en underbar vecka på Gotland. Medeltidsvecka i Visby - så mycket medeltidskläder har jag inte sett samtidigt nån gång! Det verkade som om staden hade bytt skepnad och blivit medeltid på nytt. En stor del av befolkningen hade klätt sig i tidstypiska kläder och gator och torg var fyllt av köpmän, krämare, musiker, gycklare och tiggare. Det var varmt, mycket varmt. 32 grader ..... Visby är en underbar stad men denna gång föste värmen ut oss från stan.

Vi hyrde cyklar och cyklade söderöver efter kusten. Det kändes underbart att åka från stadsvärmen. Havet svalkade skönt med brisiga vindar. Fina cykelleder - men lite trist att de följer de stora trafikerade vägarna. På nätterna sov vi i tält - jag älskar att vakna med ljuset silande genom tältduken. En vilsam stund på morgonen med kaffe - kokt på spritkök - förhöjer upplevelsen. På hemväg den tredje cykeldagen gjorde vi en avstickare inåt ön - det kändes underbart att komma från den ganska tuffa trafiken och cykla efter lugnare vägar.

Vi fick tid att stanna och besöka flera av de medeltida vackra kyrkor som finns på Gotland (det finns 92 stycken!) Underbara kyrkor som är rena konstskatter och som alla har rötter i medeltiden. De vackra vita gotländska stenhusen gjorde mig salig av lycka. Vitt med blått inslag på dörrar och fönster - underbart vackert. Gotlandsfår och russ betade fridfullt på åkrarna. Vi njöt av det lantliga lugnet och den goda maten på de mysiga caféerna och restaurangerna som fanns efter vägarna.

De sista två dagarna åkte vi till Fårö. Vi hyrde en stuga, vandrade på steniga stränder bland raukar och fiskelägen. Den karga men vackra naturen är så speciell för Fårö. Den sista kvällen åt vi - åter igen - en fantastiskt god middag (gjord på gotländska råvaror) på Fårö, innan vi nästa dag styrde kosan tillbaka till båten i Visby. En fin vecka på Gotland var över. But... we´ll come back!

Sista dagen av vår semestervecka stannade vi hos min bror och svägerska i Sörmland. En god middag igen (åh, denna goda mat överallt!) och ett långt samtal om det som hänt avslutade vår kväll. Hemkomsten välkomnade mig med en förkylning.... Men det får man ta - en resa till Gotland är faktiskt värt en förkylning!